Viikonloppumelonta 13.-14. elokuuta

Hyvinkään Ladun yönyli melonta Tammisaaren saaristossa seitsemän hengen porukalla. Sää ja maisemat tarjosivat parastaan.

Kelit olivat suosiolliset, kun sattui aurinkoinen ja vähätuulinen viikonloppu kesän tuulisten kelien lomaan. Viikonloppumelonnan ajankohta valikoituu todennäköisten osallistujien menojen mukaan ja paikka vallitsevien sääolojen mukaan.

Keväällä retkiä suunnitellessa kaikkia tapahtumia ei voi huomioida ja kaikista ei ole mitään ennakkotietoa. Tälle viikonlopulle sattui paikkakunnallakin monen moista tapahtumaa ja melonta-alueemme lähellä Hangossakin oli moottorivenekilpailut, siksi porukkaa oli liikkeellä.

Mutta pääsimme mekin hieman seuraamaan ”tapahtumia”. Osin melonta-alueellamme oli nimittäin sotaharjoitus. Lauantaina meloessamme suorittivat helikopterit ylilennon kaksi kertaa parittain, ja illemmallakin leirissä ollessamme niitä liikkui. Illalla oli sitten ilmailunäytös, hävittäjien taistelu, useita koneita lenteli ristiin rastiin.

Olimme melomassa Raaseporissa Tammisaaren kansallispuiston alueella. Matka Tammisaareen tehtiin kahdella autolla ja peräkärryllä, ja seitsemän hengen voimin liikuttelimme kahta avokaksikkoa ja kolmea kajakkiyksikköä. Melontakalusto oli kunkin omaa, yhdistyksen kalusto vietti vapaata viikonloppua, 10 henkeä olisi hyvin mahtunut mukaan.

Matkaa teimme Hankobaanaa, kahvit lisukkeineen kävimme nauttimassa Lohjan tavara-aseman kahviossa. Tammisaaressa käännyimme Baggön suuntaan, ajoimme Skäldön lautalla yli Skärlandetin saareen ja sen länsipäähän Sommaröhön. Autoillekin löytyi p-paikka.

Kalusto ja tavarat kanootteihin ja vesille. Melasimme Ängholmenin pohjoispuolta ja itäpäästä suuntana etelä Kurofjärdenin ja Vindholmsfjärdenin läpi Modermagenin saarelle.

Maisemat olivat huikeita, silokallioisia saaria ja luotoja joka puolella. Kartalla ja kompassilla (pallokompassi kanootissa) suunnistaminen saarisokkelikossa tuntui välillä hankalalta, mutta kännykän karttaohjelmalla pari kertaa paikansimme itsemme.

Modermagen oli pienehkö monimuotoinen saari normipalveluineen, puucee, tuli- ja telttapaikkoja sekä luontopolku. Lounastimme ja kiersimme hienon luontopolun, pituudeltaan n. 1,5 km.

Jatkoimme matkaa länteen Fladalandetin saarelle, jossa oli vastaavat palvelut ja pinta-alaa hieman enemmän. Leiripaikkakin löytyi lahdenpohjukasta silokallion rannalta. Leiriydyimme ylemmäs kallion päälle ja aikaa viettämään. Kallio oli mukavan lämmin koko illan. Hyvin nukutti, kuutamoa oli yksi sun toinen käynyt yöllä katsomassa, jotkut olivat yöllä kuulleet ammuntaakin.

Aamutoimien jälkeen kiersimme alkulämmittelynä saaremme, oli hieno joka puolelta, suuntasimme luoteeseen Älgön saaren eteläreunalle. Älgö on isohko saari, jonka kiersimme retkemme aikana.

Rantauduimme Rödjanin museotilan rantaan. Museo on entinen kalastajatila, sieltä löytyy avoin museotupa, varaussauna, ja samat palvelut kuin muuallakin. Siisti pihaympäristö ja lammashaka, taisi olla viisi lammasta. Päivystävä opas mahtoi olla kalassa, kun ei näkynyt.

Rödjanista suuntasimme länteen kohti Bygholmenin saarta, joka kuuluu Uudenmaan virkistysalueyhdistykselle. Kiersimme saaren ja rantauduimme saunarantaan lounastamaan, sauna on itsepalveluperiaatteella toimiva, myös muut leirintä palvelut löytyvät saarelta eri paikoista. Täällä, kuten muillakin saarilla oli myös muita melojia pienissä ryhmissä sekä purje- ja moottoriveneitä, kotimaisia ja ulkomaalaisia.

Sujuvan lounastamisen jälkeen suuntasimme Älgön isohkoon sisälahteen ja sieltä pienen kanaalin läpi ulos. Matka jatkui hieman tuulisten Mörnäsfjärdenin ja Uddfjärdenin kautta takaisin lähtöpaikalle Sommaröhön.

Kalusto ja tavarat kyytiin ja taas matkaan, nyt kummipyörillä. Ajoimme Tammisaaren venerantaan parkkiin, nyt jätimme kanootit kärryyn ja auton katolle, suuntasimme Italialaiselle A…. jäätelökioskille. Hyvältä maistui ja oli riittävästi. Sieltä sitten Hankobaanaa kotia kohti ja kalusto parkkiin, siinähän se taas oli. Aikaa kului se viikonloppu lauantaista klo 9 sunnuntaihin klo 18. Melontamatkaa tuli lauantaina n. 14 km ja sunnuntaina n.15 km, autoilua hieman enemmän.