Melontaviikonloppu 11.-12. elokuuta

Säätiedot lupailivat tuulia ja sateita sinne sun tänne, emme kuitenkaan ”hermostuneet”. Aluksi oli tarkoitus suunnata Raaseporiin , mahd. Gölisnäsiin. Lupaili kuitenkin lauantaiksi tuulia (8m/s) ja sunnuntaiksi sadetta.

Vaihtoehdoksi varmistui lauantai aamuna Päijänteen kansallispuisto Padasjoella. Aamulla klo 8 melontaporukka (4 naista ja 3 miestä) olivat valmiina lähtöön ”kanoottiparkista”. Kanootit kärryyn ja tavarat autoon, Matin auto vietiin matkalla Riihimäen ABC:lle parkkiin. Kalustona oli 2 x ”avokas”, kaksikko ja yksikkö, yhdistyksen kalustoa jäi taas ”plaanille”, mukaan olisi mahtunut enemmänkin.

Ajoimme Kellosalmen sillan pieleen kahvion parkkiin, kalusto veteen ja tavarat kyytiin. Tästä lähdimme kiertämään Virmailansaarta pohjois-  -koillispuolta kohti Hietasaarta. Luvassa oli lounatuulta n. 6 m/s joten olimme saaren suojassa suurimman osan matkaa.

Varpusenlinnanselällä ja ennen Hietasaarta saimme jonkun aikaa tuulta ja aallokkoa, mutta säilyimme kuivina. Päivä oli muutenkin aurinkoinen eikä enää onneksi niitä ”helliviä helteitä”.

Hietasaareen (Pkp) rantauduimme, (melontamatkaa n 17 km)  tietysti hiekkarannalle, oli siellä muitakin melojia, perhe avokanootilla sekä muutama isompi alus keula rantahietikolla, Päijänteen tyyliin.

Telttapaikat löytyivät, pari riippumattoakin viriteltiin puiden väliin. Päivällinen rannalla, ruokaperäset teltalla. Illemmalla seurustelua veneilijöiden kanssa ”makkaranuotiolla”. Saimme vinkin hyvästä polusta harjulla, sinne vielä iltalenkki ja pikkuhiljaa telttoihin.

Aamulla Jukka tutkaili säätietoja, alun perin piti olla tuuletonta ja sateetonta puolille päivin, sen jälkeen pientä sadetta ja illemmalla rajumpaa vedentuloa. Nyt oli saderintama lähestymässä jo aikaisemmin.

Ilman isompaa kiirettä teimme aamupalat ja nautimme aamiaisen rannalla, purimme leirimme. Päätimme meloa suoraan takaisin Kellosalmelle, Kelveneen saareen tutustumisen jätimme paremmille keleille.

Meloimme rauhalliseen tahtiin tyvenessä aamukelissä Virmailan saaren eteläkärjen kiertäen lounaisrantaa kohti Kellosalmea.

Salonsalmen piitkä suoora edessä ja Kellosalmen silta siinsi kaukaisuudessa, sinne kuitenkin saavuimme aikanaan, (rapiat 13 km aamumelontaa).

Kalusto kärryyn ja tavarat taas autoon. Ajoimme  Mainiemen maisematietä Padasjoen satamaan, kello oli puoli kaksitoista, eli lounasaika. Lohikeittoa oli satamaravintolassa tarjolla, ohittamaton tilaisuus. Lounastaessamme sujuvasti sisätiloissa alkoi ulkona roimia vettä ihan tosissaan. Katselimme ikkunasta kun kolme kaveria pukivat varusteita ja lähtivät yksiköillä vesille, kaikki säät ovat melontasäitä ?!

Ajelimme kotia kohti, välillä tuli vettä enemmänkin, Hämeenlinnan jälkeen jo helpotti. Veimme Matin tavaroineen Riihimäen ABC:n parkkiin ja ajoimme Hyvinkäälle ”kanoottiparkkiin”.

Kalusto paikalleen ja sehän oli siinä, yksi melontaretki taas takana. Onnittelimme itseämme kun säilyimme kuivana koko reissun.