Melontapäivä 10. elokuuta

Viikonloppumelontamme supistui lauantaina aamulla kanoottiparkissa päätetyllä yhteisellä sopimuksella hieman pidemmäksi päivämelonnaksi, johtuen sunnuntaiksi luvatusta sateesta ja tuulesta. Samalla sovimme melonnan kohteeksi Bärosundin, ja siellä Orslandetin saaren kierron.

Hieman pidempi päivästä tulikin. Aamun kokoontumisesta klo 8 iltaan klo 22 ja rapiat, kun kalusto oli taas parkissa paikallaan. Retkellä kului siis aikaa 14 tuntia. Vesillä olimme klo 11-18, autoilukilometrejä kertyi kahdelle autolle 220 km, melontamatkaa 21 km ja käveltyäkin tuli n 2,5 km. Retkelle osallistui 3 naishenkilöä ja 3 miestä. Kalustona mukana oli 2 avokanoottia ja kaksi yksikkökajakkia.

Menomatkalla emme poikenneet nyt ABC:lle, vaan Lohjan rautatieaseman kahvioon ”Hankobaanan varrelle”, paikkaa voimme suositella.  Matka jatkui Virkkalasta Inkoon suuntaan ja kuninkaantietä Fagervikiin. Teimme autoilla ”pienen kartanokierroksen”, tyylikästä oli.

Bärosundissa lautalla yli ja ajoimme Ramsinsalmen rantaan, Elisaaren parkkiin. Kalusto alas ja tavarat kyytiin. Teltat sun muut yöpymisvarusteet jäivät autoon ja autot sekä kärry parkkiin.

Läksimme melasemaan Ramsinsalmea kaakkoon saariston sokkeloihin, eli kiertosuuntamme oli myötäpäivään. Saaria ja kapeikkoja riitti, vapaata rantaa oli runsaasti.  Mökkejä näkyi vähemmän, mutta mitä oli, olivat hienoja. Selvisimme sentään vihdoin Gölisnäsin rantaan lounaalle ja vietimme jonkin aikaa paikalla. Gölisnäs on entinen Hyvinkään ulkoilualue, nykyään Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen, Hoitovastuu on Hyvinkään Pursiseuralla.

Matka jatkui länteen, katsastimme Bjursin rannan, telttailualue oli ja hieno uimaranta jossa runsaasti uimareita. Bjurs on Vantaan kaupungin ulkoilualue jota hoitaa Bjursin vaunuilijat ry.

Sekä Gölisnäsiin että Bjursiin pääsee myös autoillen. Molemmat ovat maksullisia yön viettäjille.

Bjursin jälkeen meloimme edelleen länteen ja rantauduimme kalliosaarelle tauolle. Pari ”tytärtä” tunsivat tarvetta heittäytyä veteen ja kiersivät saaren uiden. Heille tuli siis kahden saaren kierto, toinen uiden, toinen meloen.

Tullfladanin laivaväylää seuraten melasimme koilliseen Bärösundin lautan ja sataman ohi takaisin Ramsinsalmeen ja rantauduimme Elisaaren (Älgsjö) rantaan. Rantautuminen oli hieman vaikeaa korkean laiturin vuoksi, joka on tarkoitettu isoille veneille, mutta ylös pääsimme.

Elisaari on Helsingin kaupungin ulkoilualue missä on luontopolkuja ja suuri tammimetsikkö. Söimme rannalla loput eväät ja käytimme kahvilan palveluita. Kävelimme sen 2,5 km luontopolun. Suuria tammia oli paljon, kuin myös muuta luonnontilaista metsää. Alueella on niittyjä joissa laiduntaa lampaita ja ilmeisesti myös nautakarjaa, päätellen perhepitsan kokoisista jätöksistä niityillä.

Elisaaren saavutettavuus on hankalaa ilman vesikulkuneuvoa.  Rannassa on lainattava soutuvene, mutta se on yleensä väärällä rannalla. Ryhmille on tarjolla maksullista kuljetusta.

Kävelyn jälkeen melasimme salmen yli lähtöpaikalle, kalusto tyhjäksi, tavarat autoon ja kalusto kärryyn. Ajoimme ilman välipysähdyksiä Hyvinkäälle.

Pysähdyksiä meinasi tosin tulla jo alkumatkasta, ensin metsäkauris ylitti tien, sitten hirvilehmä vasan kanssa ojanpohjalla.

Kanoottiparkissa olimme siis klo 22 ja pimeäkin jo yllätti. Purkuhommat kuitenkin onnistuivat ulkovalon ansiosta.

Tämä oli jo neljäs melontaretkemme Raasepori- Inkoon saaristomaisemiin, saaristo ON saaristo, ON.