Pieni Umpihanki Hiihto 25. helmikuuta

Lähtöpaikalta, Hyvinkään suurimmalta hiihtomajalta, ABC-asemalta löytyi umpihankihiihtoon lähtijöitä 5 henkeä, 2 naista ja 3 miestä. Keli oli kohdallaan, pieni pakkanen, aurinko ja sitä kaivattua uutta lunta nilkkoja myöten puuterilumena vanhan kovan hangen päällä, Hyvä oli hiihtäjän hiihdellä omia uria.

Retki alkoi infolla reitistä, sen jälkeen alkuverryttelynä kävelimme Kuokkamaan sillan alta Teboilin ohi pellon reunaan, siitä se lähti. Siirtolapuutarhan läpi, poolokentän poikki, Hyyppäräntien yli Usmintielle ja Vantaanjoen yli siltaa pitkin. Vantaanjoen jää oli sen verran arveluttava, ettemme oikaisseet aikaisemmin.

Matka jatkui Mustankiventien reunaa Paalijoen yli ja Paalijoen eteläpuolta Usmintie 203 nurkalta oikaisimme ylös maastoon, polkupohjaa pitkin 7-veljeksen reitille ja Latu-Miiluun tauolle.

L-M: sta vähän matkaa Kypärän suuntaan ja vasemmalle ylös mäkeen, hieman nousua ja oikaisu metsän poikki pohjoisen Kaksoislammen yli Kaksoislammin tielle ja edelleen Usminjärven pohjoista notkoa pitkin järvelle. Siellä meitä odotti hieno aurinkoinen järvenselkä jota hiihtasimme Invalidien majan pihan läpi (luvan kanssa) Vuorenniityntielle, josta poikkesimme etelään metsän läpi peltopohjille joita edelleen metsäautotienpohjaa Urojärvelle, jonka P-päässä taukoilimme ja käristimme makkarat. Matka sujui joutuisasti ilman isompaa kiirettä, L-M:n ja Urojärven välillä huomasimme pitää yhden juomatauonkin.

Urojäven tauon jälkeen hiihtasimme 7- veljeksen reittiä pohjoiseen Usminjärventien mutkaan ja siitä itään peltojen poikki kohti lähtöpaikkaa. Joku oli hiihtassut tukevan ladun Hyyppärästä ABC:lle, hyödynsimme sitä osan matkaa, oikaisimme sitten Vakkurin kasvihuoneiden vierestä kohti Kytäjäntietä ja Vantaanjoen siltaa, josta loppuverryttelyt kävellen lähtöpaikalle,

ABC – hiihtomajalla kävimme vielä “afterskiillä”, tosin vain kahvit veden kanssa, taisi mennä munkkin jollain.

Semmoinen reissu, keli ja seura olivat kohdallaan, matkaakin kertyi rapiat 11 km, aikaa vietimme hienosta kelistä nautiskellen 5 ja puoli tuntia. Eli, päivänvalolla palasimme, kuten luvattiin.