Viikonlopun melontaretki Raaseporin vesille 29.-30. elokuuta

Viikonlopun melontaretki suuntautui Raaseporin vesille. Retken aikana kävimme tutustumassa viiteen merenrannalla olevaan Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen kohteeseen,joissa  yövyimme yhdessä. Poikkesimme ”Sandiksen terassilla” ja lopuksi ”valloitimme” Raaseporin linnan Viikinki tyyliin, vesitse.

Retki alkoi ”kanoottiparkista”. Lähtijöitä oli 10, joista 8 aiemminkin mukana ollutta sekä 2 uudempaa kasvoa. Viisi naista ja viisi mieshenkilöä lähti retkelle. ”Toimistohommien ” ja kaluston jaon jälkeen kalusto kärryyn ( 3 avokanoottia, 2 yksikköä ja kaksikko). Tällä kertaa 1 yksikkö ja 1 avokas olivat yhdistyksen kalustoa, muut omia. Enemmänkin olisi mukaan mahtunut, meinaan melojia. Matkaan tarvitsimme 2 henkilöautoa ja pakettiauton kärryn vetoon.

Ensimmäinen pysähdys- ja kokoontuminen oli Karjaan ABC-asemalla. Siellä hieman ”murua” rinnan alle (päälle?). Siitä olikin lyhyt matka Raaseporin linnan P-paikalle, johon hylkäsimme yhden auton odottamaan paluuta. Lopuilla autoilla ajoimme virkistysalueyhdistyksen Långösundin tontille, mihin ne jäivät parkkiin. Kamat pakatiin kanootteihin ja kalusto siirrettiin rantaan ja vesille.

Ensin kiersimme Långön saaren eteläpuolelta Söderfjärdenin lahteen. Kävimme tutkaisemassa Långön toista telttailualuetta, jossa ei ollut mitään palveluita. Ei ollut nuotiopaikkaa eikä puuceetä, mutta oli kyllä hieno nurmikko. Myöhemmin kuulimme virkistysalueen yhteyshenkilöltä, että ne olivat purettu pois ilkivallan vuoksi.

Suuntasimme lounaalle/evästauolle Gästfjärdenin ylitse Tallholmenin saarelle. Hieno avokallioranta taukoiluun ja loikoiluun. Olimmehan retkellä, emmekä ” kilometritehtaalla”, silti päivälle tuli rapiat 15 km merimelontaa.

Tauon jälkeen kiersimme Växärin ja Storön saaret etelä/länsi puolelta sekä Saltsjön kapeikkoa Sandnäs Uddin kärkeen ”Sandiksen terassille”. Terassilla otimme ”neuvoa antavat” ja valitsimme yöpaikaksi Långön länsipuolisen telttapaikan. Ranta oli huonohko nousta ylös, mutta oli tulipaikka ja puucee löytyi, sekä teltoillekin paikkoja.

Sää oli koko päivän aurinkoinen ja tuuli heikko, ohittavista veneistä tuli maininkeja, muuten oli melkein tyyntä. Ilta-aurinko paistoi hienosti kalliolle jossa tulipaikkamme sijaitsi. Kävi siinä illan mittaan muitakin veneilijöitä ja yksi purjevenekin jäi yöksi. Siinähän se meni ilta ruokaillessa ja muuten herkutellessa sekä seurustellessa.

Aamulla heräilimme omia aikojamme, trangian kolina ja yli lentänyt mekastava hanhiparvi herätti viimeisetkin. Kiireettömien aamutoimien jälkeen olimme taas vesillä, suuntasimme pohjoiseen Kivholmsfjärdenin yli Lövön (virkistysalueyhdistyksen, ei palveluita, pelkkä tontti) Kolaholmenin (virkistysalueyhdistyksen) rantaan. Pieni hiekkaranta, kalustomme melkein täytti sen, joku poikkesi uimassakin. Pieni oli tontti muutenkin, entistä valtion luonnonhoitometsää, puustona mm. metsälehmusta, siperianlehtikuusta douglaskuusta. Jaloittelimme katsastamaan puita.

Melasimme Landbofjärdenin kautta Trångsundiin, katsastimme Tammisaareen menevää vesiväylää. Taukoilimme eräällä nurmikentän reunalla olevalla venepaikalla ja opimme sanan ”privat”.  Tauko meni kuitenkin hyvin kun leikitimme ”privatin” koiraa.

Melasimme takaisin Landbofjärdenin vesille ja suuntasimme kohti Raseborgs å:n jokisuuta, sitä nousimme pari kilometriä ja siellä se oli, Raaseporin linna, jonka torni ja muurit näkyivät puiden latvojen yli. Täällä oli kerran myös Suomi Meloon vaihtopaikka meloessamme Lohjalta Raumalle.

Melasimme linnasta ohi sillan pieleen mistä saimme kanootit maihin. Lähdin Jukan ja Arin kanssa hakemaan 2 autoa ja kärryn Långösundista, muu porukka tutustui sillä aikaa linnaan ja kahvilaravintolaan.

Paluumatkalla tuimme taas paikallista osuusliikettä, kun Karjaan ABC: llä meni hieman enemmänkin murua rinnan alle.

”Kanoottiparkissa” sitten kanootit ja varusteet paikoilleen ja sehän oli siinä. Sää oli hieno koko retken ajan, Kiitokset osanottajille.

t.kalevi

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.